Luc van der Mark

 

Luc van der Mark is werkzaam als Afdelingschef in het filiaal in Harderwijk. Hij vertelt over PRIK, de kernwaarden van Boni.

 

Waar komt je passie voor de supermarktbranche vandaan?

‘’Ik ben ooit bij de supermarkt begonnen omdat ik na het nemen van een tussenjaar eigenlijk niet meer zo goed wist wat ik wilde doen. Ik werkte fulltime waardoor ik veel verschillende werkzaamheden kon doen. Zo werkte ik als vulploegmedewerker op KW, maar ook af en toe bij de kassa en op de versafdeling. Daardoor merkte ik dat er in de supermarkt eigenlijk heel veel afwisseling is. Na een tijdje mocht ik de vulploeg gaan aansturen, dus toen kwam dat leidinggevende aspect erbij. Omdat ik dat interessant vond ben ik de interne MBO4 opleiding bij Boni gaan volgen. Na die opleiding ontwikkel je je steeds meer als leidinggevende. Je krijgt meer taken, ook op kantoor. Dat is het leuke. Er is veel afwisseling, geen dag is hetzelfde.

Wat mij specifiek aantrekt aan de supermarkt is dat het toch wat groter is. Er komt wat meer op je af, het is meer handelen. Het houdt je bezig en dat maakt het tof. Daarnaast vind ik het menselijke aspect ook erg leuk. Je werkt in een groot team, je hebt veel mensen onder je die je moet aansturen. Iedereen is heel anders en met iedereen voer je weer hele andere gesprekken. Ik vind het leuk om mensen dingen te leren en ze beter te maken.’’

Hoe ben jij in je werk bezig met resultaatgerichtheid?

‘’Ik ben altijd wel gevoelig voor lijstjes. Soms worden er lijstjes bijgehouden met scores van verschillende Boni filialen. Ik probeer dan wel in de top 5 te komen. Dus qua resultaatgerichtheid ben ik dan altijd wel bezig om het beste eruit te halen. Ik probeer dan ook andere leidinggevenden en hulpkrachten mee te krijgen om het beste resultaat te behalen. Dit doe ik door dan een competitiegevoel bij ze op te roepen. Bijvoorbeeld dat we wel beter willen scoren dan de Boni die vlakbij ons in de buurt zit. Als je de medewerkers op die manier enthousiast kan maken dan zetten ze ook echt een stapje harder. Dat is mooi om te zien.’’

Op wat voor manier kan jij initiatief nemen in je werk?

‘’Op heel veel manieren eigenlijk. Ik ga het traineeship bij Boni volgen om zo in twee jaar bedrijfsleider te worden, dus ik neem ook steeds meer taken over van de huidige bedrijfsleider. Op die manier kan ik best veel initiatief nemen als ik bepaalde dingen wil proberen. Ik krijg nu de kans om steeds meer zelf te doen en op te pakken, zonder dat ik alles met de bedrijfsleider hoef te bespreken. Hij ziet dan vanzelf in zijn mail welke dingen ik allemaal geregeld heb. Als de vorige bedrijfsleider er een dag niet was dan keken de andere medewerkers ook naar mij om ze aan te sturen. Dat maakt het interessant en leerzaam.’’

Wat is klantvriendelijkheid voor jou?

‘’Klantvriendelijkheid geldt vooral erg voor Boni naar mijn idee. Je hoort constant van klanten dat er een gemoedelijke sfeer hangt en dat er leuk personeel is. Klantvriendelijkheid vertaalt zich naar een heleboel dingen. Bijvoorbeeld klanten groeten, maar ook de winkel goed gevuld en netjes houden zodat klanten blij en met al de producten die ze nodig hebben de winkels uitgaan. Ik vind dat klantvriendelijkheid het allerbelangrijkste is voor Boni en dat dat hetgeen is wat ons onderscheidt van andere supermarkten.’’

Wat zijn je ambities binnen Boni?

‘’Ten eerste ga ik dus het traineeship volgen dat Boni aanbiedt. Daarbij vind ik het tof dat ik steeds meer mensen binnen de organisatie leer kennen. Vervolgens wil ik een beetje kijken waar het schip strandt, maar mijn uiteindelijke doel is toch wel bedrijfsleider worden. Ik vind het vooral belangrijk om iets te doen wat ik leuk vind. Ik zit hier wel echt op mijn plek.’’